Twoja Gmina

Newsletter

Podaj Twój adres e-mail. Otrzymasz od nas cykliczne wiadomości na temat Programu Ograniczenia Niskiej Emisji.

1AktualnościSubskrypcja nowych wiadomości
2O programie
3Adresy POK
4Mapki
5Bytom
6Herby
7BabiceWiadomości - Babice
8Jeleśnia
9Bobrowniki
10Kalety
11Boronów
12Kochanowice
13Czeladź
14Krupski Młyn
15Częstochowa
16Miasteczko Śląskie
17Janów
18Mierzęcice
19JSW
20Lubliniec
21Opatów
22Koszarawa
23Pawonków
24Radzionków
25Piekary Śląskie
26Koszęcin
27Lipowa
28Krzepice
29Pietrowice Wielkie
30Łodygowice
31Tworóg
32Szczyrk
33Ornontowice
34Tarnowskie Góry
35Orzesze
36Sośnicowice
37Ożarowice
38Zabrze
39Pyskowice
40Zawiercie
41Radlin
42Rudziniec
43Słupsk
44Świerklaniec
Zapisz
Wypisz



Reklama
Klaster dotyczący elektromobilności powstał w Gdyni
wtorek, 25 kwietnia 2017 09:32
Stworzenie samochodu elektrycznego jest jednym z celów pierwszego w województwie pomorskim klastra INNOeCAR, który założony został 20 kwietnia w Gdyni. List intencyjny w tej sprawie podpisało 10 podmiotów, w tym władze miasta, firmy i uczelnie wyższe.

„Pracujemy nad prototypem samochodu miejskiego do car-sharingu (wynajmowanie samochodu przez kilka osób - PAP). Pod koniec tego roku chcemy przedstawić jeżdżący model takiego auta” – powiedział dziennikarzom Wojciech Kąkol z firmy Walkin, tworzącej trójmiejskie konsorcjum ze spółkami Cree Yacht oraz DLabs.

Przedsiębiorca, który jest jednym z inicjatorów uruchomienia klastra INNOeCAR, wyjaśnił, że będzie to samochód zbudowany w „całkowicie innej technologii” i „modelu biznesowym”.

„Będzie to typowe auto miejskie, dla dwóch osób. Ma być pojazdem lekkim o niskiej masie własnej, w swojej konstrukcji z dużym wykorzystaniem kompozytów. Nastawiamy się na przygotowanie technologii produkcji do niskoseryjnych ilości samochodów, tzn. takich, które nie są opłacalne dla dużych koncernów” – podkreślił Kąkol.

Sygnatariuszami listu intencyjnego ws. działań na rzecz rozwoju klastra INNOeCAR podpisały m.in. miasto Gdynia, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni, firmy - Walkin, Cree Yacht, DLabs, Pracodawcy Pomorza, Politechnika Gdańska oraz Akademia Morska.

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała podkreśliła, że klaster INNOeCAR jest inicjatywą o charakterze otwartym i mogą do niego przystępować kolejne podmioty. Przypomniała, że Gdynia prowadzi obecnie prace nad wdrożeniem car-sharingu w mieście.

Podpisanie dokumentu miało miejsce podczas konferencji pt. „INNOeCAR - samochód elektryczny, jako element struktury miejskiej", która odbyła się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, szef Komitetu Sterującego Programu Elektromobilności, Michał Kurtyka podkreślił, że projekt elektromobilności jest jednym ze „sztandarowych programowych gospodarczych” dla Polski. „Jest jednym z kół zamachowych, które chcielibyśmy uruchomić, żeby polską gospodarkę wprowadzić w XXI wiek na mapę globalnej innowacji” – mówił.

„Dlaczego elektromobilność? Nasza diagnoza (...) pokazuje, że upowszechnienie pojazdów elektrycznych jest unikalną szansą, jaka rysuje się przed Polską gospodarką i możliwością wykreowania zupełnie nowych przemysłów hi-tech” – uzasadnił wiceminister.

Zdaniem Kurtyki, we wdrożeniu elektromobilności nie powinno przeszkadzać opóźnienie kraju w dziedzinie motoryzacji. „Nie mamy dzisiaj polskich marek motoryzacyjnych, nie mamy zakumulowanego przez 100 lat know-how w dziedzinie silnika spalinowego i tłoczenia tradycyjnej karoserii. To wszystko jednak, co mogłoby być postrzegane jako wada, może być zaletą, jeśli dostrzeżemy szansę w tym, że pojazd napędzany elektrycznie może być pojazdem, który będzie napędzał miasto w przyszłości” – przekonywał.

Dodał, że elektromobilność to również „szansa geostrategiczna”. „Zwiększy suwerenność energetyczną kraju, dlatego, że pozwoli ograniczyć naszą zależność od importu węglowodorów i ropy” – wytłumaczył.

Przypomniał, że w lutym tego roku podpisane zostały listy intencyjne z 41 samorządami, które chcą współpracować z resortem ws. rozwoju elektromobilności.

Mówiąc o infrastrukturze dla samochodów elektrycznych Kurtyka powiedział, że w I etapie do 2020 r. ma powstać minimalna liczba punktów ładowania pojazdów, tj. 6 tysięcy punktów wolnego ładowania oraz 400 punktów szybkiego ładowania, rozmieszczona w 32 kluczowych aglomeracjach i wzdłuż najważniejszych sieci transportowych.

Wiceminister zapowiedział też, że w opracowywanej ustawie dotyczącej elektromobilności przewiduje się m.in. ułatwienia w prawie energetycznym oraz wprowadzenie atrakcyjnych taryf, które zachęcałyby do ładowania aut nocą. Mają być też takie ułatwienia dla samochodów elektrycznych, jak możliwość jazdy buspasem i bezpłatne miejsca parkingowe.

We wrześniu ub. roku resort przedstawił plan rozwoju elektromobilności i krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Zakłada on m.in., że do 2025 r. po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych. Zaproponowane rozwiązania mają z jednej strony poprawić bezpieczeństwo energetyczne kraju, z drugiej przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczeń emitowanych przez transport. Plan uwzględnia też elektryfikację transportu publicznego. Jego uzupełnieniem są rozwiązania dotyczące budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, które zostały zdefiniowane w krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

W ramach Programu "Elektromobilność", czyli stymulowaniu rozwoju rynku na rzecz zwiększenia udziału pojazdów o napędzie elektrycznym, wskazano na dwa projekty. Projekt "E-bus" dotyczy projektowania i produkcji polskich pojazdów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej koncentruje się na wsparciu firm na wszystkich etapach produkcji taboru komunikacji miejskiej, takich jak autobusy elektryczne i tramwaje. Projekt "Samochód elektryczny" ma stymulować rozwój technologii, produkcji i rynku indywidualnych samochodów na prąd.(PAP)

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl