Szanowni Mieszkańcy,
W dniu 20.08.2020 r. Rada Miejska w Pszczynie podjęła uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji celowej do zadań realizowanych przez mieszkańców gminy Pszczyna w ramach rządowego programu STOP SMOG.
Na podstawie §4 ust. 2 Regulaminu udzielania dotacji Burmistrz Pszczyny ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie zadań realizowanych przez mieszkańców gminy Pszczyna w ramach Programu” w terminie od 21.10.2020 do 4.11.2020 roku.
Dofinansowanie będzie można pozyskać na:
- wymianę urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających wodę użytkową w tych budynkach, które nie spełniają standardów niskoemisyjnych, na spełniające standardy niskoemisyjne,
- zmniejszenie zapotrzebowania budynków mieszkalnych jednorodzinnych na ciepło grzewcze poprzez docieplenie przegród w budynkach.
O dofinansowanie w ramach Projektu do przedsięwzięcia niskoemisyjnego może ubiegać się osoba fizyczna, będąca mieszkańcem Gminy Pszczyna, zwana dalej „Beneficjentem”, która:
- łącznie spełnia warunki określone w art. 11d ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r., o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r. poz. 22):
- jest właścicielem lub współwłaścicielem albo jest posiadaczem samoistnym lub współposiadaczem samoistnym całości lub części budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu, o którym mowa w ust. 6, w którym jest realizowane przedsięwzięcie niskoemisyjne, przy czym udział tej osoby lub zakres jej współposiadania nie może być mniejszy niż połowa;
- w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc zawarcia umowy, o której mowa w ust. 2, średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego, jest zgodny z limitami określonymi w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;
- posiada środki własne oraz zasoby majątkowe, o których mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, nieprzekraczające kwoty 424 000 zł,
- faktycznie zamieszkuje w budynku,
- wyrazi zgodę na:
- udostępnienie budynku/lokalu/nieruchomości w celu realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego
- udostępnienie budynku lub urządzeń służących doprowadzaniu lub odprowadzaniu energii elektrycznej z tej mikroinstalacji;
- wyrazi zgodę na udostępnienie budynku w celu przeprowadzenia weryfikacji.
- złoży oświadczenie w formie aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji wprost z tego aktu w przypadku powstania obowiązku zwrotu kosztów przedsięwzięcia niskoemisyjnego,
- Beneficjent zostać zakwalifikowany do Projektu, jeżeli budynek mieszkalny zgłoszony do Projektu spełnia następujące warunki:
- budynek mieszkalny wybudowany został na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przed dniem 1 stycznia 2009 roku,
- powierzchnia użytkowa budynku mieszkalnego nie przekracza 300 m kwadratowych.
- złoży wniosek o udział w Projekcie.
Gmina Pszczyna zakłada, że inwestycje zakwalifikowane do naboru w 2020 roku będą finansowane u mieszkańców w 100% do kwoty 53.000,00 zł.
Wniosek będzie można złożyć:
Formularz będzie dostępny od 21.10.2020 od godziny 12.00 do 4.11.2020 roku do godziny 23.59.
- Papierowo, w Punkcie Obsługi Klienta (ul. Kopernika 3 boks nr 13), w godzinach otwarcia zgodnie z harmonogramem funkcjonowania POK, tj.:
poniedziałki w godzinach
|
10.00 – 14.00 |
czwartki w godzinach |
13.00 – 17.00 |
31.10.2020 r. (sobota) w godzinach |
9.00 – 13.00 |
Dodatkowo:
środa (wyłącznie 21.10.2020) w godzinach
|
12.00 – 16.00 |
piątek (wyłącznie 23.10.2020) w godzinach |
14.00 – 16.00 |
W związku z rozprzestrzenianiem się na terenie kraju koronawirusa SARS-CoV-2, Operator zwraca się z prośbą, aby wnioski składne były za pomocą formularza internetowego. Wnioski w formie papierowej w Punkcie Obsługi prosimy składać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.
Obsługa mieszkańców będzie się odbywała w formie:
Składanie wniosków w formie papierowej odbywać się będzie z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa. Podczas składania wniosku i oczekiwania na jego złożenie obowiązuje bezwzględny nakaz noszenia maseczek ochronnych i zastosowania dwumetrowego dystansu. Każdy mieszkaniec jest zobowiązany do dezynfekcji rąk. Dozowniki z płynami do dezynfekcji znajdują się przy wejściach do Punktu Obsługi Klienta.
Wnioski papierowe rejestrowane będą z zachowaniem należytej ostrożności, tzn. rejestrowane będą i weryfikowane po maksymalnie 3-dniowej kwarantannie. Operator zachowa osobną numerację dla wniosków składanych papierowo i wniosków składanych elektronicznie.
SPOSÓB ZŁOŻENIA WNIOSKÓW
Wnioski składane elektronicznie powinny zostać potwierdzone złożeniem wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego. Po złożeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma powiadomienie na podany adres e-mail, ze wskazaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku. W powiadomieniu będzie znajdować się lista załączników jakie należy dołączyć do wersji papierowej wniosku.
Na wysłanie dokumentów Mieszkaniec ma 5 dni roboczych od złożenia wniosku, liczy się data nadania (stempla pocztowego). W przypadku złożenia dokumentów w Punkcie Obsługi dokumenty należy złożyć w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem Nabór STOP SMOG ETAP I – Numer wniosku.
Link do wniosku w wersji online:
www.niskaemisja.pl/wniosek/pszczynastopsmog
FORMULARZ BĘDZIE DOSTĘPNY OD 12.00 OD DNIA 21.10.2020 ROKU
Wnioski składane papierowo należy złożyć w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem Nabór STOP SMOG ETAP I. Wniosek powinien zawierać wszystkie wymagane załączniki do wniosku.
Link do wniosku w wersji pdf do złożenia w wersji papierowej:
www.niskaemisja.pl/wniosekpdf/pszczynastopsmog
Wnioski dostępne będą w wersji papierowej w Wydziale Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Pszczynie, siedzibie głównej Urzędu Miejskiego w Pszczynie (Rynek 2) oraz w Punkcie Obsługi Klienta w Pszczynie.
OBOWIĄZKOWE ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU
Zgodnie z Regulaminem (par. 8 ust. 4) obowiązkowe załączniki do wniosku o udzielenie dotacji to:
- oświadczenie, w którym określa się liczbę osób w gospodarstwie domowym oraz dochód przypadający na jednego członka tego gospodarstwa (wzór oświadczenia znajduje się w treści wniosku),
- oświadczenie zgodne ze wzorem określonym przez ministra właściwego do spraw gospodarki w celu ustalenia wysokości środków własnych oraz zasobów majątkowych (wzór oświadczenia znajduje się w treści wniosku),
- informację o numerze księgi wieczystej elektronicznej lub poświadczenie tytułu prawnego do nieruchomości w przypadku braku posiadania informacji o numerze elektronicznej księgi wieczystej (wzór oświadczenia znajduje się w treści wniosku),
- fotografię kotła i tabliczki znamionowej posiadanego źródła ciepła lub inny dokument potwierdzający wiek źródła ciepła, albo oświadczenie dotyczące rodzaju i wieku kotła w przypadku wniosku obejmującego wymianę źródła ciepła lub oświadczenie (wzór oświadczenia znajduje się w treści wniosku) w przypadku braku dokumentacji;
- oświadczenie o braku prowadzenia działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym lub lokalu (oświadczenie znajduje się w treści wniosku)
DODATKOWE ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU
- upoważnienie (pełnomocnictwo) do podpisania wniosku w imieniu Beneficjenta, jeżeli wniosek nie jest podpisany przez Beneficjenta (jeśli dotyczy, link do pobrania pliku: www.niskaemisja.pl/pelnomonictwo/pszczynastopsmog ),
- dokumenty potwierdzające posiadanie samoistne, a jeżeli jest to niemożliwe, złożenie oświadczenia w formie pisemnej przez Beneficjenta o podstawie prawnej posiadania samoistnego, w przypadku braku tytułu prawnego do nieruchomości wynikającego z własności lub współwłasności (jeśli dotyczy).
ZASADY OCENY WNIOSKÓW
Zmienione zostały zasady oceny wniosków, w związku z tym w pierwszej kolejności wnioskom nadawana będzie punktacja według określonych kryteriów oceny. Drugim kryterium w przypadku posiadania tej samej liczby punktów będzie termin złożenia wniosku.
ETAP I OCENY – OCENA FORMALNA
Ocena formalna wniosku obejmuje sprawdzenie kompletności wniosku oraz spełnienia kryteriów określonych w § 8 Regulaminu. Obejmuje ona następujące warunki:
- Wniosek spełniający wymagania powinien mieć wypełnione wszystkie niezbędne pola, zgodnie z zakresem wniosku,
- Wniosek spełniający wymagania powinien zawierać wszystkie niezbędne załączniki, zgodnie z zakresem wniosku. Mieszkaniec będzie wzywany do uzupełnienia w przypadku ich braku,
- Wniosek złożony elektronicznie należy wysłać pocztą na adres wskazany w potwierdzeniu złożenia w terminie 7 dni kalendarzowych od daty złożenia.
Jeśli Mieszkaniec nie uzupełni wniosku o niezbędne załączniki lub nie złoży wersji papierowej lub nie uzupełni wniosku w sposób kompletny pozwalający na ocenę wniosek zostanie odrzucony.
ETAP II OCENY – OCENA MERYTORYCZNA
Ocena merytoryczna wniosku, obejmuje ocenę wniosku pod kątem kryteriów punktowych. Lista rankigowa zostanie stworzona według następujących kryteriów: przyznane punkty (kryterium drugiego rzędu i terminu złożenia (wpływu) (kryterium drugiego rzędu). Kryteria punktowane w ramach oceny to:
Nr |
Nazwa kryterium |
Sposób oceny |
Waga |
1 |
Nr
1 Wymiana nieekologicznego źródła ciepła
|
Preferowane są inwestycje, w których Beneficjent zobowiązuje się do wymiany nieekologicznego źródła ciepła.
Zakres wniosku:
1. Wymiana źródła ciepła jest planowana: 1 pkt
2. Wymiana źródła ciepła nie jest planowana: 0 pkt
|
5 |
2 |
Dochód |
Kryterium zostanie ocenione w oparciu o informacje o dochodzie na członka rodziny. Preferowane będą wnioski Beneficjentów o najniższym dochodzie.
Sposób punktacji:
1. średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wynosi do 75% limitu kwotowego określonego w art. 11d ust. 1 pkt 2 Ustawy: 1 pkt
2. średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wynosi powyżej 75% ale nie więcej niż 100% limitu kwotowego określonego w art. 11d ust. 1 pkt 2 Ustawy: 0 pkt |
5 |
3 |
Powierzchnia użytkowa |
Kryterium zostanie ocenione w oparciu o informacje o powierzchni użytkowej budynku przypadającej na osobę zamieszkującą ten budynek.
Najwyższą liczbę punktów uzyska wniosek dla którego powierzchnia użytkowa budynku przypadająca na osobę zamieszkującą ten budynek będzie najniższa. Sposób punktacji:
1. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi: poniżej 50 m2/osobę – 4 pkt
2. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi: od 50 do do 150 m2/osobę – 3 pkt
3. Powierzchni użytkowa budynku wynosi: powyżej 150 m2/osobę – 1 pkt |
2 |
Obliczenie punktacji następuje według następującego wzoru:
Przykład obliczenia punktacji:
Wniosek oceniany zakłada:
- prace w budynku, w którym faktycznie mieszkają 3 osoby;
- powierzchnia użytkowa (ogrzewana) budynku wynosi 120 m2;
- miesięczny dochód w gospodarstwie domowym wynosi 2000 złotych brutto;
- we wniosku zadeklarowano konieczność zmiany źródła ciepła.
W związku z tym wniosek oceniony jest następująco:
- Kryterium nr 1 – Wymiana źródła ciepła jest planowana (1 pkt)
- Kryterium nr 2 - . średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wynosi do 75% limitu kwotowego określonego w art. 11d ust. 1 pkt 2 Ustawy, tj. 666,67 zł brutto (czyli 55,56% z kwoty 1200 zł – dla gospodarstwa wieloosobowego) (1 pkt);
- Kryterium nr 3 - Powierzchnia użytkowa budynku wynosi: poniżej 50 m2/osobę, tj. 40 m2 (4 pkt.).
Suma punktów wynosi: 1 pkt x 5 (waga) + 1 pkt x 5 (waga) + 4 pkt x 2 (waga) = 5 pkt + 5 pkt + 8 pkt = 18 pkt
|
KWOTA ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA DOFINANSOWANIE POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW ZADAŃ
Gmina Pszczyna planuje przeznaczyć na dofinansowanie zadań następującą pulę środków 4.399.000,00 złotych.
WYMAGANY TERMIN REALIZACJI ZADAŃ
Umowy wstępne podpisywane będą w okresie do 15.11.2020 roku. Będą obejmować wstępną deklarację chęci uczestnictwa w projekcie. Właściwa umowa zostanie podpisana z mieszkańcem po wykonaniu audytu.
WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE NABORU:
- Wprowadzono kryteria punktowe, które ograniczają istotność kolejności (terminu) złożenia wniosku.
- Wnioskodawca może złożyć jeden wniosek, dotyczący budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który faktycznie zamieszkuje;
- Zalecane jest złożenie wniosku w wersji elektronicznej, bez wychodzenia z domu. Złożenie wniosku w wersji elektronicznej pozwoli na złożenie części załączników elektronicznie (np. zdjęcia starego kotła).
- Ostateczny zakres inwestycji zostanie ustalony indywidualnie z mieszkańcem po wykonaniu audytu w oparciu o analizę efektu ekologicznego i kosztów inwestycji.
- Wniosek, który nie zostanie złożony w sposób kompletny i na wezwanie nie zostanie uzupełniony nie zostanie dopuszczony do oceny merytorycznej i nie będzie podlegał ocenie.
- Pytania dotyczące naboru można przesyłać na adres: [email protected] lub zadawać telefonicznie pod numerem telefonu: 721 747 447.
- Przykład poprawnie wypełnionego wniosku został zamieszczony na stronie projektu