Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach projektu pn. Czyste powietrze nad Gliwicami – wymiana indywidualnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych
Inwestycja planowana jest do współfinansowania ze środków unijnych w ramach projektu pn. „Czyste powietrze nad Gliwicami – wymiana indywidualnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych”
|
Szanowni Mieszkańcy,
od 09.08.2021 roku o godz. 10 rusza w naszym mieście nabór wniosków o udział w projekcie.
- Termin składania wniosków o udział w projekcie:
od 09.08.2021 roku (od godz. 10.00) do 30.09.2021 (do godz. 23.59)
- Termin ogłoszenia listy podstawowej i rezerwowej:
do 45 dni od dnia zakończenia naboru
- Planowany termin rozstrzygnięcia konkursu przez Urząd Marszałkowski
maj 2022
- Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu
Nabór wniosków będzie się odbywał w trybie konkursowym. W przypadku dużej ilości wniosków decydująca będzie kolejność zgłoszeń, aż do wyczerpania kwoty alokacji, wynoszącej: 7 059 000,00 zł.
Kto może dostać dofinansowanie?
|
Każdy właściciel lub współwłaściciel lub użytkownik wieczysty budynku jednorodzinnego, który znajduje się na terenie Miasta Gliwice, który:
A. Po pierwsze
posiada i zlikwiduje kocioł węglowy klasy 3 według normy PN-EN 303- 5:2012 lub źródło ciepła na paliwo stałe klasy 4 według normy PN-EN 303-5:20212 lub urządzenie bezklasowe służące jako podstawowe źródło ciepła w budynku jednorodzinnym oraz zastąpi go jednym z poniższych niskoemisyjnych źródeł ciepła:
- przyłączeniem budynku do sieci ciepłowniczej, a gdy nie ma technicznych możliwości podłączenia lub gdy podłączenie nie jest uzasadnione ekonomicznie dopuszcza się:
- ogrzewanie elektryczne wykorzystujące energię elektryczną z sieci elektroenergetycznej, lub
- kondensacyjny kocioł gazowy, lub
- pompę ciepła powietrze-woda lub powietrze-powietrze, lub
- gruntową pompę ciepła.
B. Po drugie (obowiązkowo)
posiada budynek spełniający zasadę minimalnego standardu efektywności energetycznej – co oznacza, że spełnia jeden z poniższych punktów:
- budynek, którego jestem właścicielem/współwłaścicielem spełnia wytyczne określone jako minimalny standard efektywności energetycznej, tj. jest to budynek, w którym wykonano po 15 grudnia 2002 r., przynajmniej jeden rodzaj niżej wymienionych prac/przedsięwzięć termomodernizacyjnych w odniesieniu do pomieszczeń mieszkalnych budynku:
- docieplenie ścian zewnętrznych, lub
- docieplenie stropów, lub
- docieplenie podłóg na gruncie, lub
- docieplenie fundamentów, lub
- docieplenie stropodachów, lub
- docieplenie dachów, lub
- wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przegrodach zewnętrznych budynków.
- budynek, którego jestem właścicielem/współwłaścicielem do dnia podpisania umowy o powierzenie dotacji celowej będzie spełniał wytyczne określone jako minimalny standard efektywności energetycznej, tj. jest to budynek, w którym do dnia podpisania umowy o udzielenie dotacji celowej wykonane zostanie jedna z niżej wymienionych prac/przedsięwzięć termomodernizacyjnych w odniesieniu do pomieszczeń mieszkalnych budynku:
- docieplenie ścian zewnętrznych, lub
- docieplenie stropów, lub
- docieplenie podłóg na gruncie, lub
- docieplenie fundamentów, lub
- docieplenie stropodachów, lub
- docieplenie dachów, lub
- wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przegrodach zewnętrznych budynków.
- budynek, którego jestem właścicielem/współwłaścicielem posiada pozwolenie budowlane wydane po 15.12.2002 roku
Maksymalna dotacja celowa
|
- w przypadku montażu węzła cieplnego wykorzystującego czynnik grzewczy z sieci ciepłowniczej - maksymalnie 90% kosztów kwalifikowalnych inwestycji, jednak nie więcej niż 13 500,00 zł,
- w przypadku montażu ogrzewania elektrycznego wykorzystującego energię elektryczną z sieci elektroenergetycznej - maksymalnie 90% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 13 500,00 zł,
- w przypadku montażu kondensacyjnego kotła gazowego - maksymalnie 90% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 13 500,00 zł,
- w przypadku montażu pompy ciepła powietrze/woda lub powietrze/powietrze do ogrzewania budynku - maksymalnie 90% kosztów kwalifikowalnych inwestycji, jednak nie więcej niż 27 000,00 zł,
- w przypadku montażu gruntowej pompy ciepła do ogrzewania budynku maksymalnie 90% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 36 000,00 zł.
Wnioskodawca może łączyć dotację z innymi środkami z zastrzeżeniem, że łączne dofinansowanie nie może przekroczyć 100% poniesionych kosztów inwestycji.
Jakie dokumenty należy złożyć
|
- wniosek o udział w projekcie,
- załączniki do wniosku o udział w projekcie, tj. :
- zbiór oświadczeń niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 1 do Wniosku o udział w projekcie),
- oświadczenia wszystkich współwłaścicieli nieruchomości o zgodzie na realizację inwestycji (załącznik nr 2 do Wniosku o udział w projekcie) – jeśli dotyczy,
- zdjęcie źródła ciepła i jego tabliczki znamionowej lub innego dokumentu potwierdzający wiek źródła ciepła (w przypadku dołączenia zdjęć w wersji papierowej z adnotacją: kocioł/ piec użytkowany w budynku/lokalu zlokalizowanym pod adresem: ………………….),
- oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania i zawierania umów, udzielonego przez wszystkich współwłaścicieli budynku w sytuacji powołania pełnomocnika (załącznik nr 3 do Wniosku o udział w projekcie) - jeśli dotyczy.
Wniosek o udział w projekcie powinien spełniać następujące kryteria formalne:
- zawierać wszystkie czytelnie wypełnione pola,
- być podpisany przez potencjalnego Wnioskodawcę lub osobę upoważnioną; Miasto dopuszcza podpisanie dokumentów podpisem osobistym, kwalifikowanym lub profilem zaufanym,
- zawierać wszystkie wymagane załączniki,
- w ramach inwestycji planowana jest likwidacja źródła ciepła, zasilanego paliwami stałymi, klasy 3 według normy PN-EN 303-5:2012, klasy 4 według normy PN-EN 303-5:2012 oraz bezklasowych,
- montaż indywidualnego źródła ciepła, tj. kotła gazowego, ogrzewania elektrycznego, innego ogrzewania OZE, tj. pompy ciepła możliwe jest jedynie w przypadku, gdy nie ma możliwości podłączenia budynku do ciepła sieciowego lub podłączenie nie jest uzasadnione ekonomicznie do końca 2023 roku (jeśli dotyczy).
Jak należy złożyć wniosek:
|
- w wersji elektronicznej, za pomocą specjalnie udostępnionego formularza przez Miasto, w terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze, data wpływu rejestrowana jest w momencie przesłania formularza online; po złożeniu formularza online wnioskodawca będzie dodatkowo zobowiązany do dostarczenia podpisanej papierowej wersji wniosku pocztą lub za pomocą platformy ePUAP na adres operatora
Link do wniosku wraz załącznikami w wersji online:
Wzór będzie dostępny
od 09.08.2021 roku (od godz. 10.00) do 30.09.2021 (do godz. 23.59)
Link do wniosku (wraz za załącznikami) w wersji do druku:
|
- warunkowo*, w formie pisemnej (w wersji papierowej bez wykorzystania formularza elektronicznego) za pomocą operatora pocztowego na adres wskazany w ogłoszeniu o naborze lub na adres Urzędu Miejskiego w Gliwicach lub w kancelarii Urzędu Miejskiego w Gliwicach, data wpływu rejestrowana jest zgodnie z datą nadania wniosku (liczy się data stempla pocztowego).
* Oznacza to sytuację, w której Wnioskodawca nie ma możliwości złożenia wniosku w wersji elektronicznej, tj. z wykorzystaniem dedykowanego formularza.
Sposób potwierdzenia złożenia wniosku
|
1. wnioski papierowe
W wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego na adres wskazany w ogłoszeniu o naborze lub na adres Urzędu Miejskiego w Gliwicach lub w kancelarii Urzędu Miejskiego w Gliwicach, data wpływu rejestrowana jest zgodnie z datą nadania wniosku (liczy się data stempla pocztowego)
2. wnioski elektroniczne
złożone w trybie online powinny dodatkowo zostać potwierdzone złożeniem wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego. Po złożeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma powiadomienie na podany adres e-mail, ze wskazaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku. W powiadomieniu będzie znajdowała się lista załączników, które należy dołączyć do papierowej wersji wniosku.
Na wysłanie dokumentów mieszkaniec ma 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, liczy się data nadania (stempla pocztowego). Dokumenty należy przesłać w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór „Czyste powietrze nad Gliwicami – wymiana indywidualnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych” numer wniosku (adres do wysyłki otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online).
Ważne informacje dotyczące naboru
|
- Wnioskodawca może złożyć jeden wniosek, dotyczący jednego jednorodzinnego budynku mieszkalnego.
- zalecane jest złożenie wniosku w wersji elektronicznej, bez wychodzenia z domu.
- po złożeniu wniosku nie będzie możliwości zmiany zakresu inwestycji. Zmiana zakresu po złożeniu wniosku lub w trakcie realizacji traktowana będzie jako rezygnacja z uczestnictwa w projekcie.
- w ramach projektu wymianie podlegają jedynie kotły na paliwa stałe, nie będą kwalifikowane inwestycje w budynkach, w których likwidowany będzie inny rodzaj źródła grzewania.
- wniosek, który nie spełni kryterium formalnego nie będzie podlegał ocenie.
- pytania dotyczące naboru można przesyłać na adres: [email protected] lub zadawać telefonicznie pod numerem telefonu: 721 747 447, 693 551 490.