Szanowni Mieszkańcy,
23.02.2023 roku rusza w naszym mieście nabór wniosków na wymianę węglowych źródeł ciepła.
Inwestycja planowana jest do współfinansowania ze środków unijnych w ramach projektu pn. "Czyste powietrze nad Gliwicami – wymiana indywidualnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych” w ramach RPO WLS 2014-2020
Termin składania wniosków o udział w projekcie:
od 23.02.2023 roku (od godz. 8.30) do 30.04.2023 roku
Termin ogłoszenia listy podstawowej i rezerwowej:
lista będzie aktualizowana co 14 dni, od dnia ogłoszenia naboru, ostateczna lista zostanie ogłoszona do 45 dni od dnia zakończenia naboru
Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu
Nabór wniosków będzie się odbywał w trybie konkursowym. W przypadku dużej ilości wniosków decydująca będzie kolejność zgłoszeń, aż do wyczerpania kwoty alokacji, wynoszącej: 702 000,00 zł. Nabór zostanie zakończony po zebraniu wniosków na 120% alokacji.
Kto możne dostać dofinansowanie?
Po pierwsze
Każda osoba fizyczna, która posiada i zlikwiduje stare źródło ciepła na paliwo stałe klasy 3 i 4 wg normy PN-EN 303-5:2012 lub urządzenie bezklasowe służące jako podstawowe źródło ciepła w budynku jednorodzinnym oraz zastąpi go jednym z poniższych niskoemisyjnych źródeł ciepła:
- przyłączeniem budynku do sieci ciepłowniczej, a gdy nie ma technicznych możliwości podłączenia lub gdy podłączenie nie jest uzasadnione ekonomicznie dopuszcza się:
- ogrzewanie elektryczne wykorzystujące energię elektryczną z sieci elektroenergetycznej lub
- kondensacyjny kocioł gazowy lub
- pompę ciepła powietrze-woda lub powietrze-powietrze lub
- gruntową pompę ciepła
Po drugie
Każdy kto posiada budynek spełniający zasadę minimalnego standardu efektywności energetycznej – co oznacza, że spełnia jeden z poniższych punktów:
- budynek, którego jestem właścicielem/współwłaścicielem/użytkownikiem wieczystym spełnia wytyczne określone jako minimalny standard efektywności energetycznej, tj. jest to budynek, w którym wykonano po 15 grudnia 2002 r., przynajmniej jeden rodzaj niżej wymienionych prac/przedsięwzięć termomodernizacyjnych w odniesieniu do pomieszczeń mieszkalnych budynku:
docieplenie ścian zewnętrznych, lub
docieplenie stropów, lub
docieplenie podłóg na gruncie, lub
docieplenie fundamentów, lub
docieplenie stropodachów, lub
docieplenie dachów, lub
wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przegrodach zewnętrznych budynków.
- budynek, którego jestem właścicielem/współwłaścicielem/użytkownikiem wieczystym do dnia podpisania umowy o powierzenie dotacji celowej będzie spełniał wytyczne określone jako minimalny standard efektywności energetycznej, tj. jest to budynek, w którym do dnia podpisania umowy o udzielenie dotacji celowej wykonane zostanie jedna z niżej wymienionych prac/przedsięwzięć termomodernizacyjnych w odniesieniu do pomieszczeń mieszkalnych budynku:
docieplenie ścian zewnętrznych, lub
docieplenie stropów, lub
docieplenie podłóg na gruncie, lub
docieplenie fundamentów, lub
docieplenie stropodachów, lub
docieplenie dachów, lub
wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przegrodach zewnętrznych budynków.
- budynek, którego jestem właścicielem/współwłaścicielem/użytkownikiem wieczystym posiada pozwolenie budowlane wydane po 15.12.2002 roku
Maksymalna dotacja celowa
- w przypadku montażu węzła cieplnego wykorzystującego czynnik grzewczy z sieci ciepłowniczej - maksymalnie 90% kosztów kwalifikowalnych inwestycji, jednak nie więcej niż 13 500,00 zł,
- w przypadku montażu ogrzewania elektrycznego wykorzystującego energię elektryczną z sieci elektroenergetycznej - maksymalnie 90% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 13 500,00 zł,
- w przypadku montażu kondensacyjnego kotła gazowego - maksymalnie 90% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 13 500,00 zł,
- w przypadku montażu pompy ciepła powietrze/woda lub powietrze/powietrze do ogrzewania budynku - maksymalnie 90% kosztów kwalifikowalnych inwestycji, jednak nie więcej niż 27 000,00 zł,
- w przypadku montażu gruntowej pompy ciepła do ogrzewania budynku maksymalnie 90% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 36 000,00 zł.
Jakie dokumenty należy złożyć:
1.wniosek o udział w projekcie,
2.załączniki do wniosku o udział w projekcie, tj. :
- zbiór oświadczeń niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 1 do Wniosku o udział w projekcie),
- oświadczenia wszystkich współwłaścicieli nieruchomości o zgodzie na realizację inwestycji (załącznik nr 2 do Wniosku o udział w projekcie) – jeśli dotyczy,
- zdjęcie źródła ciepła i jego tabliczki znamionowej lub innego dokumentu potwierdzający wiek źródła ciepła (w przypadku dołączenia zdjęć w wersji papierowej z adnotacją: kocioł/ piec użytkowany w budynku/lokalu zlokalizowanym pod adresem: ………………….),
- oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania i zawierania umów, udzielonego przez wszystkich współwłaścicieli budynku w sytuacji powołania pełnomocnika (załącznik nr 3 do Wniosku o udział w projekcie) - jeśli dotyczy.
Wniosek o udział w projekcie powinien spełniać następujące kryteria formalne:
- zawierać wszystkie czytelnie wypełnione pola,
- być podpisany przez Wnioskodawcę lub osobę upoważnioną; Miasto dopuszcza podpisanie dokumentów podpisem osobistym, kwalifikowanym lub profilem zaufanym,
- zawierać wszystkie wymagane załączniki,
- w ramach inwestycji planowana jest likwidacja źródła ciepła, zasilanego paliwami stałymi, klasy 3 i 4 według normy PN-EN 303-5:2012oraz bezklasowych,
- montaż indywidualnego źródła ciepła, tj. kotła gazowego, ogrzewania elektrycznego, innego ogrzewania OZE, tj. pompy ciepła możliwe jest jedynie w przypadku, gdy nie ma możliwości podłączenia budynku do ciepła sieciowego lub podłączenie nie jest uzasadnione ekonomicznie do końca 2023 roku (jeśli dotyczy).
Jak należy złożyć wniosek:
- w wersji elektronicznej, za pomocą specjalnie udostępnionego formularza przez Miasto, w terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze, data wpływu rejestrowana jest w momencie przesłania formularza online; po złożeniu formularza online wnioskodawca będzie dodatkowo zobowiązany do dostarczenia własnoręcznie podpisanej wersji wniosku za pośrednictwem poczty lub za pomocą platformy ePUAP na adres operatora projektu
- warunkowo, w formie pisemnej (w wersji papierowej bez wykorzystania formularza elektronicznego) za pomocą operatora pocztowego na adres wskazany w ogłoszeniu o naborze lub na adres Urzędu Miejskiego w Gliwicach lub w Biurze podawczym Urzędu Miejskiego w Gliwicach przy ul. Zwycięstwa 21, data wpływu rejestrowana jest zgodnie z datą nadania wniosku (liczy się data stempla pocztowego).
Sposób potwierdzenia złożenia wniosku:
- wnioski papierowe
należy złożyć w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór "czyste powietrze nad Gliwicami - wymiana indywidualnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych" zgodnie z instrukcją zawartą w potwierdzeniu złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać również wszystkie wymagane załączniki. Po zarejestrowaniu wniosku Wnioskodawca otrzyma powiadomienie o nadaniu numeru wniosku na wskazany adres e-mail lub wiadomość SMS na podany numer telefonu (jeśli we wniosku nie zostanie podany adres e-mail do korespondencji) lub pismo o zarejestrowaniu wniosku (jeśli we wniosku nie zostanie podany adres e-mail do korespondencji oraz numer telefonu komórkowego)
- wnioski elektroniczne
złożone w trybie online powinny dodatkowo zostać potwierdzone złożeniem wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego. Po złozeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma potwierdzenie na podany adres e0mail, ze wskzaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku. W powiadomieniu będzie znajdowała się lista załączników, które należy dołączyć do papierowej wersji wniosku.
Na wysłanie dokumentów mieszkaniec ma 7 dni kalendarzowych do złożenia wniosku, liczy się data nadania (stempla pocztowego). Dokumenty nalezy przesłać w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór "Czyste powietrze nad Gliwicami - wymiana indywidualnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych" numer wniosku (adres do wysyłki otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online.
Wymagany okres realizacji wszystkich zadań.
Wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji, zakończenia i rozliczenia inwestycji po zawarciu umowy, w terminie, w zakresie i na zasadach w niej określonych, jednak nie później niż do 30 czerwca 2023 r.
Ważne informacje dotyczące naboru:
- Wnioskodawca może złożyć jeden wniosek, dotyczący jednego jednorodzinnego budynku mieszkalnego.
- zalecane jest złożenie wniosku w wersji elektronicznej, bez wychodzenia z domu.
- po złożeniu wniosku nie będzie możliwości zmiany zakresu inwestycji. Zmiana zakresu po złożeniu wniosku lub w trakcie realizacji traktowana będzie jako rezygnacja z uczestnictwa w projekcie.
- w ramach projektu wymianie podlegają jedynie kotły na paliwa stałe, nie będą kwalifikowane inwestycje w budynkach, w których likwidowany będzie inny rodzaj źródła ogrzewania.
- wniosek, który nie spełni kryterium formalnego nie będzie podlegał ocenie.
- WBOK funkcjonuje pod adresem email: [email protected], na który można kierować pytania dotyczące naboru lub telefonicznie pod numerem telefonu: 721 747 447.
- Punkt obsługi uczestników projektu (POK) funkcjonuje w siedzibie Urzędu Miejskiego w Gliwicach przy ul. Zwycięstwa 21 (parter, hol główny Urzędu)
w poniedziałki od godziny 11:30 do 15:30 oraz w czwartki od godziny 8:30 do 12:30 (za wyjątkiem dni wolnych od pracy)
- Szczegółowe zasady naboru oraz realizacji projektu zostały przyjęte Zarządzeniem nr PM – 4483 – 2021 Prezydenta Miasta Gliwice z dnia 5 sierpnia 2021 r. oraz Uchwałą nr XXXVIII/795/2022 Rady Miasta Gliwice z dnia 14 lipca 2022 r. (dokumenty dostępne na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Gliwicach)
[1] Oznacza to sytuację, w której Wnioskodawca nie ma możliwości złożenia wniosku w wersji elektronicznej, tj. z wykorzystaniem dedykowanego formularza.