Miasto Gliwice ogłasza nabór do projektu grantowego pn.: „Zielona energia w Gliwicach”, który stanie się przedmiotem wniosku o dofinansowanie ze środków programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, w ramach Osi Priorytetowej X Fundusze europejskie na transformację Działanie 10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii - projekty grantowe i parasolowe.
Projekt będzie realizowany zgodnie z Regulaminem naboru i realizacji projektu grantowego pn. „Zielona energia w Gliwicach”. Każdy właściciel lub współwłaściciel nieruchomości jednorodzinnej w Gliwicach zainteresowany złożeniem deklaracji udziału w projekcie powinien się zapoznać z Regulaminem naboru. Regulamin dostępny będzie na stronie internetowej bip.gliwice.eu w zakładce Prawo Lokalne / Zarządzenia Prezydenta Miasta oraz www.niskaemisja.pl w zakładce Twoja Gmina / Gliwice / Zielona energia w Gliwicach (10.06) nabór .
Projekt grantowy polegać będzie na udzielaniu grantów właścicielom/współwłaścicielom budynków mieszkalnych jednorodzinnych na terenie Miasta Gliwice na dostawę oraz montaż mikroinstalacji OZE. Realizacja inwestycji może nastąpić po podpisaniu z Grantodawcą umowy o powierzenie grantu. Mieszkaniec we własnym zakresie wybiera Wykonawcę i ponosi całkowite koszty montażu mikroinstalacji, a następnie może ubiegać się o ich refundację stanowiącą maksymalnie do 85% kosztów kwalifikowanych.
Granty udzielane będą na dostawę i montaż mikroinstalacji OZE w budynkach mieszkalnych lub niemieszkalnych znajdujących się na terenie miasta Gliwice. W ramach projektu przewiduje się udzielanie grantów na następujące rodzaje instalacji:
- Montaż instalacji fotowoltaicznej (typ 1)– maksymalnie 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 17 500,00 złotych (nie więcejniż 5 000,00 złotych za 1 kWp),
- Montaż pompy ciepła (typ 2)– maksymalnie 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 40 000,00 złotych,
- Montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z systemem magazynowania energii (magazyn energii) (typ 3)– maksymalnie 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż:
- 25 000,00 złotych na wydatki związane z magazynem energii, oraz
- 17 500,00 złotych (nie więcej, niż 5 000,00 złotych za 1 kWp) na wydatki związane z instalacją fotowoltaiczną),
- Montaż pompy ciepła wraz z instalacją fotowoltaiczną (typ 4)- maksymalnie 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż:
- 40 000,00 złotych na wydatki związane z pompą ciepła oraz
- 35 000,00 złotych (nie więcej niż 5 000,00 złotych za 1 kWp) na wydatki związane z instalacją fotowoltaiczną
- Montaż pompy ciepła wraz z instalacją fotowoltaiczną wraz z magazynem energii (typ 5) – maksymalnie 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż:
- 25 000,00 złotych na wydatki związane z magazynem energii, oraz
- 40 000,00 złotych na wydatki związane z pompą ciepła, oraz
- 35 000,00 złotych (nie więcej niż 5 000,00 złotych na 1 kWp) na wydatki związane z instalacją fotowoltaiczną,
- W przypadku montażu systemu magazynowania energii (typ 6) jako uzupełnienie do istniejącej instalacji OZE – maksymalnie 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 25 000,00 złotych na wydatki związane z magazynem energii,
- Montaż systemu zarządzania energią (typ 7) w przypadku uzupełnienia do ww. wariantów maksymalnie 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 2 000,00 złotych na wydatki związane z systemem zarządzania energią.
Nabór wniosków planowany jest od 16.11.2023 r. od godziny 8.00 do 8.12.2023 r. do godziny 15.00.
Jakie dokumenty należy złożyć:
- formularz wniosku o udzielenie grantu,
- zbiór oświadczeń niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 1 do wniosku o udzielenie grantu),
- oświadczenia wszystkich współwłaścicieli nieruchomości o zgodzie na realizację inwestycji (załącznik nr 2 do wniosku o przyznanie grantu),
- jeden ostatni wystawiony rachunek za energię elektryczną z ostatnich 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku lub oświadczenie Wnioskodawcy o planowanym zużyciu energii elektrycznej na podstawie projektu budowlanego, w przypadku budynków mieszkalnych, które zostaną oddane do użytkowania po dniu złożenia wniosku zgodnie z innymi zapisami regulaminu,
- oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania i zawierania umów, udzielonego przez wszystkich współwłaścicieli budynku w sytuacji powołania pełnomocnika (załącznik nr 3 do wniosku o przyznanie grantu).
Załączniki zostaną udostępnione przed rozpoczęciem naboru.
Wnioski o udział w projekcie mogą być składane w następującej formie:
- w wersji elektronicznej, za pomocą specjalnie udostępnionego przez Grantodawcę formularza w terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze; data wpływu rejestrowana jest w momencie przesłania formularza online; po złożeniu formularza online wnioskodawca będzie dodatkowo zobowiązany do dostarczenia podpisanej papierowej wersji wniosku pocztą lub za pomocą platformy ePUAP na adres e-mail operatora projektu [formularz online]. Link do wniosku dostępny będzie pod adresem www.niskaemisja.pl w zakładce Twoja Gmina / Gliwice / Zielona energia w Gliwicach (10.06) nabór. Po złożeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma powiadomienie na podany adres e-mail, ze wskazaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku w terminie 7 dni. W powiadomieniu będzie znajdowała się lista załączników, które należy dołączyć do papierowej wersji wniosku
- w formie pisemnej (w wersji papierowej bez wykorzystania formularza elektronicznego) w Biurze Podawczym Urzędu Miejskiej w Gliwicach, ul. Zwycięstwa 21 [wniosek w wersji pdf]. Wniosek w wersji pdf dostępny będzie pod adresem www.niskaemisja.pl w zakładce Twoja Gmina / Gliwice / Zielona energia w Gliwicach (10.06) nabór. Wniosek w wersji papierowej powinien znajdować się z zaklejonej kopercie z oznaczeniem „Zielona energia w Gliwicach – nabór”
Dodatkowe ważne informacje o naborze:
Projekt realizowany będzie wyłącznie w przypadku zawarcia przez Grantodawcę (Miasto Gliwice) umowy o dofinansowanie projektu ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027.
Kwota przeznaczona na realizację projektu to 5 295 000,00 PLN.
Nabór wniosków będzie się odbywał w trybie konkursowym. W przypadku dużej ilości wniosków decydująca będzie kolejność zgłoszeń, aż do wyczerpania kwoty alokacji środków.
Planowany okres realizacji zadania od listopada 2023r. (nabór wniosków) do 30 września 2025r.
Szczegółowe informacje znajdują się w Regulaminie naboru i realizacji projektu grantowego „Zielona energia w Gliwicach”.
W tematach dotyczących naboru oraz planowanego projektu prosimy o kontakt mailowy pod adresem: [email protected] lub poprzez infolinię tel. 721 74 74 47.
Informacja o naborze źródło Urząd Miasta Gliwice
.png)